Hiep hiep! by Robi bestaat 1 jaar!
1 juli 2020

Wat doet jouw bedrijf aan contentmarketing?

‘Als Pietje in de sloot springt, doe jij dat dan ook?’

Wat als ik nou eens zeg dat je volmondig JA zou moeten antwoorden? Je móet die sloot in. Misschien niet helemaal de visie die je zou verwachten bij een eigenwijze creatieveling als ik, maar anno 2019 ontkom je er niet meer aan. Over welke sloot ik het heb? De sloot die uiteindelijk leidt naar de woeste zee van online marketing, sales funnels en conversie; de sloot van de content marketing.

Je creëert fans in plaats van volgers

Je leest het goed. In dit geval zal je de stroom moeten volgen. Omdat goede en pakkende content tegenwoordig een onmisbaar onderdeel is van een complete online marketingstrategie, bevindt een groot deel van jouw concurrentie zich al in deze sloot. Met de juiste content zorg je er niet alleen voor dat je jouw doelgroep bereikt, maar ook dat je blijft hangen in het hoofd van je (potentiële) klant. Klanten zijn dan opeens geen gewone volgers meer, klanten zijn fan. Fan van jou, je product of je dienst.

Je zorgt voor een online gunfactor

Een passende en doordachte contentstrategie helpt je om zoveel mogelijk fans te creëren. Je zorgt dat je doelgroep zich kan identificeren met jouw bedrijf, waardoor potentiële klanten jouw producten en diensten boven die van de concurrentie zullen verkiezen. Het gaat al lang niet meer om de laagste prijs. Het gaat om de gunfactor van je bedrijf. Het lijkt misschien lastiger, maar ook op internet en social media kun je sympathie opwekken. Hoe dan?

"Klanten zijn dan opeens geen gewone volgers meer, klanten zijn fan. Fan van jou, je product of je dienst."

Je onderscheidt je van de rest

Blijf vooral dicht bij je jezelf en – om in termen van de sloot te spreken – vaar je eigen koers. Authenticiteit is wat jou onderscheidt van ieder ander op de wereld. Begin met het bepalen van een consistente tone of voice. Hierbij kun je nagaan of je informeel en toegankelijk, of juist professioneel en zakelijk over wilt komen. Deze tone of voice voer je vervolgens door via alle kanalen.

Je vertelt een rond verhaal

Als je de tone of voice hebt bepaald is het belangrijk om te bedenken wat jij wilt vertellen met jouw verhaal. Wil je dat jouw klanten voor jou kiezen omdat je ze werk uit handen neemt en ze dus een hoop tijd besparen? Of willen jouw klanten juist dat je de tijd voor ze neemt en kritisch met ze meedenkt? Je vertelt het allemaal in jouw verhaal waarin social media, een mooie website en advertenties de hoofdrol spelen. Laat dat verhaal voortvloeien in de volledige klantreis. Is jouw product duurzaam en milieubewust? Dan is het wellicht geen goed plan om offline mailings te gaan versturen. Loopt jouw bedrijf vooruit op trends? Zorg dan dat je website volledig up to date is. Zo maak je jouw verhaal compleet van begin tot eind; rond.

"Klanten willen zien dat er echte mensen zitten achter je website en/of social media kanalen, mensen met emoties en begrip."

Je laat zien dat je mens bent

Een ‘rond’ verhaal is betrouwbaar, authentiek en oprecht. Mensen kunnen zich ermee identificeren. Klanten willen zien dat er echte mensen zitten achter je website en/of social media kanalen, mensen met emoties en begrip. Dat lijkt soms verdwenen te zijn tijdens de razendsnelle ontwikkeling van het internet. Het bekende ‘computer says no’ principe is dodelijk voor je imago. Het publiceren van de juiste content is dé manier om het gevecht met het onpersoonlijke aspect van het wereldwijde web aan te gaan.

Waar wacht je nog op? Haal diep adem, knijp je neus dicht en spring die content-sloot in!